روند توافقات صلح قبرس شمالی

روند توافقات صلح قبرس شمالی

آکینجی: “باب مذاکرات درباره قبرس بسته شده است.”

رهبر قبرس ترک‌نشین اعلام کرد: روند پیشین مذاکرات صلح قبرس به پایان رسیده است. اکنون نیاز به یک بسته‌ توافقی استراتژیک در چارچوب زمانی معین است.

به گزارش از خبرگزاری آناتولی، مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک‌نشین پس از دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در جمع خبرنگاران اعلام کرد: قبرس ترک‌نشین در طول مذاکرات صلح همواره با جسارت گام‌هایی را برداشته است.

وی ادامه داد: روند پیشین مذاکرات صلح دیگر به پایان رسیده و در این مذاکرات بسته شده است، دیگر نمی‌توان در این مذاکرات به نتایج مورد نظر دست یافت، زیرا هر بار طرف قبرس یونان نشین مذاکرات را به سمت مسیر باز و بدون نتیجه هدایت می‌کرد، اکنون نیاز به یک بسته توافقی استراتژیک و در چارچوب زمان با اهداف معین است.

وی درباره بهره برداری از منابع هیدرو کربن در اطراف جزیره قبرس گفت: قبرس یونانی نشین در استخراج و بهره‌برداری از منابع هیدروکربن در شرق مدیترانه نمی‌تواند مستقل عمل کند. در این باره به جای هرگونه مناقشه باید همکاری انجام شود. مردم این بخش از قبرس ترک نشین نیز حقوقی در استخراج منابع گازی دارند.

رهبر قبرس ترک‌نشین اعلام کرد: نباید مسئله قبرس به غیر از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل مورد حل و فصل قرار گیرد. اگر اروپا در کنار ترکیه باشد در این صورت مسئله قبرس به خوبی مورد حل و فصل قرار می‌گیرد. دیگر نمی‌خواهیم ۵۰ سال هدر رود. ما از طرف مقابل انتظار داریم که رفتاری با عزم و اراده از خود نشان دهند.

او در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا راه حل تشکیل فدراسیون قبرس بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسیده است، گفت: این راه‌حل همچنان باقی است،‌ اما این فدراسیون باید براساس دو بخش مساوی مورد بررسی قرار گیرد. هر دو بخش باید از یک قدرت سیاسی‌ یکسان برخوردار باشند.

وی ادامه داد: قرار است نماینده ویژه سازمان ملل در امور قبرس در طول دو هفته آتی در ۱۵ اکتبر گزارشی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند و این گزارش در سی ام ماه اکتبر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.